english      
 Cui Xiuwen


Lady’s

2000

bruikleen van Marella Gallery, Beijing
  n0va
 
China
°1970, Heilongjiang
leeft in Beijing
Het is moeilijk na te gaan of Cui Xiuwen representatief is voor de jonge Chinese kunstenaars van vandaag. Het is duidelijk dat zij, zowel door het gebruik van het medium video als door de thematiek, uitprobeert hoe ver ze op artistiek vlak kan gaan zonder in botsing te komen met de Chinese overheid.

Na een zeer traditionele opleiding aan een academie in het Noord-Oosten van China, heeft ze gewerkt als schilderes en als docente. Omdat haar schilderstijl - een soort van post-expressionisme met seksueel geladen metaforen - in die context als te vergaand werd ervaren, besloot ze haar geluk in Beijing te beproeven. Ze zocht een plek waar ze zichzelf kon zijn en ook uitzicht zou krijgen op buitenlandse ontwikkelingen.

Lady’s is haar eerste video, meteen ook haar eerste kordate poging om de gebaande paden te verlaten. Eenvoudig, maar onthullend, in meer dan één betekenis trouwens. Met een verborgen camera registreert ze hoe het er aan toe gaat in de damestoiletten van een grote discotheek van de hoofdstad en tegelijkertijd laat ze zien hoe het geld rolt in het China van vandaag. De toiletten, dat is een ruimte die tegelijkertijd publiek en privé is, vol beweging en toch intiem. Hoertjes trekken er zich terug om enkele minuten rust te hebben, roddels uit te wisselen, hun geld te tellen en weg te stoppen in schoenen, panty of beha, de volgende klant te bellen, hun make-up bij te werken, zichzelf eens uitgebreid in de grote spiegel te bekijken. De meisjes hebben flink moeten afdokken om daar als prostituée te mogen aan de slag gaan. Met de kosten voor kleding, kapsel en cosmetica meegerekend, is het een investering waarop ze alleen maar winst maken als ze voldoende mannen kunnen strikken. De competitie tussen de meisjes is dan ook bikkelhard en slopend. Alle details in uiterlijk en outfit zijn belangrijk, moeten bijdragen tot snelle verleiding. Vandaar dat de spiegel zo’n cruciaal werkinstrument is. De spiegel heeft over alles het laatste woord. Borsten goed zichtbaar? Genoeg lippenstift? Spuitje parfum? Haar in de plooi? Tientallen vrouwen maken zich klaar voor de strijd. De danszaal is hun dagelijkse slagveld. En dan is er nog de slovende poetsvrouw die zich afgestompt en onverschillig een weg baant tussen al die ranzige coquetterie. Een andere manier van overleven in de altijd maar groeiende rand van de Chinese maatschappij.


Deelnemende kunstenaars

Vasco Araùjo
Catherine Sullivan
Kerry Tribe
Ellen Cantor
James Fotopoulos
Cui Xiuwen
Sam Taylor-Wood
Pipilotti Rist
Chantal Akerman
Manon De Boer
Runa Islam
Ana Poliak
Hito Steyerl
Anouk De Clercq
Dara Birnbaum
Gülsün Karamustafa
Dany Deprez
Katrien Vermeire
Honoré ð’O

Locaties

Oude Stadsfeestzaal
Stadhuis
Schepenhuis
nOva


Sint-Romboutskathedraal
De Garage


Theaterkapel
Sint-Katelijnekerk

Maria-Magdalenakapel
Manufactuur De Wit
Home Astrid
Sint-Janskerk
Lamot