english      
 Cis Bierinckx
° Lier, 3 december 1955

  
 
Werkte, na opleiding aan het Technisch Handelsinstituut in Herentals, als notarisklerk, bediende en opvoeder.
Startte als veertienjarige mee Filmclub ’67 op en was een tijd lang voorzitter van Jeugdclub Selkit in Herenthout waarvoor hij zowel rockconcerten, tentoonstellingen, theater- en filmvoorstellingen organiseerde.
Sinds de jaren zeventig geboeid door podiumkunsten, beeldende kunst, video, film en performance art. Uit die tijd dateert de bijzondere aandacht voor het interdisciplinaire.
Richtte eind jaren zeventig met enkele vrienden het kunstencentrum MAGMA in Herentals op waar, naast de programmatie van verschillende tentoonstellingen en theatervoorstellingen, eveneens onderdak werd verschaft aan Jan Fabre voor de realisatie van de 8 uur durende voorstelling ‘Theater zoals te voorzien en te verwachten valt’.
Werd begin jaren tachtig door Sfinks Boechout gevraagd om de productieleiding waar te nemen van Guy Cassiers’ theaterstuk ‘Daedalus’.
Was van 1984-1986 verantwoordelijke theater bij deSingel in Antwerpen en coördineerde in opdracht van deSingel tweemaal Boulevard of Broken Dreams in Antwerpen.
Verhuisde eind 1986 naar New York waar hij o.a. werkte met Meg Stuart, Randy Warshaw, Ann Papoulis, Dennis O’Connor, Joseph Lennon, Vera Mantero e.a. Correspondeerde vanuit New York voor o.a. het dansmagazine NOTES, Film & Televisie, Dance International en adviseerde over dans voor Holland Festival en Springdance. Was tijdens diezelfde periode in opdracht van het Mickery Theater productieleider voor een theaterwerk van en met Halasz Peter.
Vestigde zich eind 1992 in Ljubljana (Slovenië) waar hij zich actief integreerde en inleefde in het cultureel veld en o.a. nauw samenwerkte met Plesni Theater Ljubljana, Film Art Festival Ljubljana, Iztok Kovac, Neue Slowenische Kunst. Werd door Belluard-Bollwerk, Fribourg (Zwitserland) in 1993 gevraagd om de 10de editie van hun kunstenfestival samen te stellen waarop hij o.a. Handspring Puppet Company, Meg Stuart, Nea Skini, Victoria (Arne Sierens), de beeldende kunstenaars David Hammons, Pedro Cabrita Reis, Jimmie Durham, filmmaker Johan Van Der Keuken uitnodigde.
Werd in 1994 gevraagd om het TIME Festival 1995 in Gent te coördineren waar hij naast de Weense dichter Ernst Jandl ook verschillende nationale en internationale theater- en dansproducties uitnodigde. Gaf met het festival productionele steun aan ‘Moeder en Kind’ van Alain Platel en Arne Sierens, en introduceerde het beeldend werk van onder andere Rineke Dijkstra en Johan Grimonprez.
Na het TIME Festival vervulde hij programmeringsopdrachten voor Sommerszene Salzburg (1994-1997). Werd door het kunstenfestival Belluard-Bollwerk in Fribourg tweemaal (1995 en 1998) als programmator teruggevraagd en is nog steeds artistiek raadgever bij dit festival. Was van 1997 tot 1999 productieleider theater bij de Salzburger Festspiele onder leiding van Gerard Mortier. Is curator van het Theaterfestival 2005.
Werd in 2000 door het Walker Art Center in Minneapolis (USA) uitgenodigd om het film- en videodepartement te leiden.
Stelde door de jaren heen filmprogramma’s samen voor Studio Skoop in Gent. Richtte in 1994 het documentair filmfestival VIEWPOINT in Gent mee op en vult sinds 2001 voor het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen te Gent het programma A LOOK APART in. Organiseerde in 2004 de lezing en filmcyclus “LOS ANGELES VICE VERSA in het Film-Plateau Gent. Is adviseur voor het Internationaal Film Festival Rotterdam en lanceerde recent het 1e Documentair Filmplatform ZONE in Gent, Antwerpen en Kortrijk.
Stelde verschillende internationale tentoonstellingen hedendaagse kunst samen waaronder WHAT? A TALE IN FREE IMAGES voor Brugge 2002. In opdracht van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) in Gent en de gemeente Bredene verzorgde hij GRASDUINEN 01 (april 2004) en 02 (juni 2004). Werd door CONTOUR Mechelen vzw gevraagd om in het kader van Mechelen 2005 ‘Stad in vrouwenhanden’ de 2de Biënnale voor Videokunst samen te stellen. Presenteerde in mei 2004 in opdracht van de tentoonstellingsruimte Platform GARANTI, Istanbul het werk van vijf Vlaamse kunstenaars. Was curator voor het ‘bewegend beeld’ in het kader van de Poëziezomers Watou 2005.
Als filmproducent engageerde hij zich met filmmakers als An van. Dienderen, Olivier Zabat en Harun Farocki. Hij was co-producent van de internationaal gelauwerde Argentijnse film ‘Parapalos’ van cineaste Ana Poliak. Werkt momenteel samen met cineast Gerrit Messiaen aan een documentaire over de Amerikaanse componist/pianist Fredric Rzewski en met Ana Poliak als producent van haar nieuwe film “El Rubor”.
Vervult verder een adviserende rol op gebied van theater, dans, film, video en hedendaagse kunst bij verschillende nationale en internationale organisaties en culturele instellingen. Is voorzitter van de RVB van Damaged Goods (Meg Stuart). Was internationaal jurylid op nationale en internationale filmfestivals zoals o.a. Springdance Cinema, Cinema Novo Brugge, Festival International de Films de Fribourg, Buenos Aires Independent Film Festival, Prix Henri Storck, het documentair filmfestival in Marseille, Crossing Europe Linz, Munich Documentary Film Festival e.a. Maakt deel uit van de Beoordelingscommissie Kunstencentra en Werkplaatsen van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.



Deelnemende kunstenaars

Vasco Araùjo
Catherine Sullivan
Kerry Tribe
Ellen Cantor
James Fotopoulos
Cui Xiuwen
Sam Taylor-Wood
Pipilotti Rist
Chantal Akerman
Manon De Boer
Runa Islam
Ana Poliak
Hito Steyerl
Anouk De Clercq
Dara Birnbaum
Gülsün Karamustafa
Dany Deprez
Katrien Vermeire
Honoré ð’O

Locaties

Oude Stadsfeestzaal
Stadhuis
Schepenhuis
nOva


Sint-Romboutskathedraal
De Garage


Theaterkapel
Sint-Katelijnekerk

Maria-Magdalenakapel
Manufactuur De Wit
Home Astrid
Sint-Janskerk
Lamot