home
KUNSTENAARS
FIONA TAN - HANS OP DE BEECK - DE RIJKE / DE ROOIJ - WIM WAUMAN - FRANCISKA LAMBRECHTS / HONORE D'O ORLA BARRY / RUI CHAFES - MESSIEURS DELMOTTE - SVEN AUGUSTIJNEN - ROB JOHANNESMA - ELS  DIETVORST JEF GEYS  -  ELSKE NEUS
WIM WAUMAN
° 1976

1996-2000 Hogeschool Antwerpen,
                  Audiovisuele en Beeldende Kunsten
2000-2003 Hoger Instituut voor Schone Kunsten, Antwerpen


Recente tentoonstellingen
2003 Out 2002, Antwerpen, Elzenveld
Zomervrienden, Kortrijk, KULAK
Happiness, Tokio, Mori Art Museum,
Tracer, Ename


Wim Wauman is pas afgestudeerd aan het HISK in Antwerpen. In zijn eerste jaar als zelfstandig kunstenaar neemt hij meteen al deel aan een handvol tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Hij manifesteert zich in de eerste plaats als fotograaf. Hij reist graag en brengt dan vooral dieren en landschappen in beeld. Niet omdat hij belangstelling heeft voor fauna en flora; hij heeft hoegenaamd geen documentaire bedoelingen. Het zijn voor hem alibi’s om te spelen met kleuren en vormen en sfeer te scheppen; hij grossiert in decoratieve motieven, exotische mystiek en romantische idealiseringen. Pieces of Paradise is de verleidelijke verzameltitel die hij aan al deze foto’s geeft, gemaakt tijdens reizen naar Indonesië, Italië, Marokko, Zuid-Afrika, de Verenigde Staten, af en toe ook in België. Stukje bij beetje bouwt hij een persoonlijke representatie van de wereld op. Wauman definieert zijn onderwerpen haarscherp zodat ze zich van de achtergrond lijken los te maken, als halfverheven beeldhouwwerk. Dat sculpturale beklemtoont hij extra door de foto’s uit te werken tot monumentale wandobjecten, op dikke lagen plexi. De cirkelvorm geniet zijn voorkeur, de tondo die door toedoen van Florentijnse en Lombardische Renaissancekunstenaars in de mode kwam. Het is niet verbazend dat de foto’s van Wauman een Italiaanse zwierigheid hebben. Ook video hanteert hij op een fotografische manier. Zijn video’s zijn in feite stillevens waarin de zorgvuldige compositie essentieel is. Hij kan dan ook zonder moeite video’s en foto’s met elkaar combineren. De installatie die hij op Contour 2003 in Mechelen presenteert, omvat 5 video’s (Arthur on Tour, part 1) en een fotografisch zelfportret (Self-portrait in a single-breasted suit with Arthur). Hij heeft er een betekenisvolle context voor gezocht. In de rechter zijkapel van de Sint-Katelijnekerk staan verschillende beelden van heiligen met een beest: Sint Antonius van Padua met een knielende, volgzame ezel, Sint Franciscus met een lammetje. Daarnaast plaatst Wim Wauman een levensgrote beeltenis van zichzelf met een konijn; niet zomaar een konijn, het is zijn huisdier Arthur, dat hij koestert als een teken, een symbool van het aardse. Het beest mag veel van hem, het mag zelfs de stilte en de onbeweeglijkheid van de video’s aan flarden springen. Hij staat toe dat Arthur door het beeld klieft en de picturale magie verbreekt, in de trant van Lucio Fontana die in de jaren zestig van de vorige eeuw met een mes door zijn doeken sneed. Een sterk relativerende geste.
In zijn linkerhand houdt de kunstenaar geen bijbel, maar een mini-wereldatlas met vergulde opdruk, om overal zijn weg te vinden. Arthur mag mee on tour. En dat heeft meer dan één betekenis. Wim Wauman: Het verwijst zowel naar de vrijheid (on the loose, op reis) als naar de tournees van popsterren en andere idolen (ook internationale kunstenaars en hun werken). De naam Arthur stemt overeen met mijn tweede voornaam en in zeker opzicht is het konijn ook een identificatie. Terwijl ‘Arthur on Tour’ op tocht gaat, wordt mijn naam als kunstenaar verspreid.


Locatie
SINT-KATELIJNEKERK
 
Arthur on tour, Part 1
Video-installatie (2003); 5 tv’s, 5 DVD’s, 5 DVD-players; 1 fotografisch zelfportret van de kunstenaar, cibachrome op plexi, op ware grootte